Het geweld van de Perito Moreno

10 november 2013 - El Chaltén, Argentinië

Een oogverblindend vooraanzichtIJsgrot onder de gletsjerEen klein deel van het immense ijsveld

Na ongeveer twee weken van georganiseerde excursies zijn we gisteren begonnen aan onze eerste self-drive periode. En ik moet zeggen dat het ook wel weer heerlijk is om lekker met z'n tweeën te zijn. In El Calafate halen we de huurauto op, met een volle tank. En dat is maar goed ook want vanwege een staking bij de benzine maatschappijen hebben sommige benzine stations helemaal geen benzine meer en staan er voor andere lange files met auto's.

Imposant, een 60 meter hoge ijsmuurWe rijden naar het NP Perito Moreno dat beroemd is om zijn gelijknamige gletsjer. Nu hadden we al een paar prachtige gletsjers gezien, maar dit ...... De Perito Moreno is echt buitencategorie onder de gletsjers. 60 meter hoog rijst een gigantisch ijsveld in de vorm van een onbegaanbare bucklpiste uit de Lago Argentino op. Via een boardwalk met verschillende balkons kunnen we de ijsmassa vanuit verschillende hoeken prachtig aanschouwen.

Opeens horen we een donderend geraas alsof het begint te onweren, gevolgd door een knal als een geweerschot. Een brok ijs breekt af van de gletsjer en valt tientallen meters lager in het meer. Wat een geweld!

Gio op de boardwalk van Lago ArgentinaIJsbergen, zo blauw...Vlakbij de Perito Moreno, een sprookjesbos

Een stuk verderop drijven de van de gletsjer afgebroken stukken als mooie ijssculpturen in het Lago Argentino. De bomen in het park zijn bedekt met een mos dat ze hier 'Old men's beard' noemen.

In het restaurant bij de gletsjer kopen we een empanada voor onderweg. Ze verkopen daar ook whisky met ijs van de gletsjer maar dat nemen we maar niet. We hebben nog zo'n 300 km voor de boeg om El Chalten te bereiken.

Wachten op een oorverdovende knal

1. Inez & Eveline:
    10 november 2013
    Zelden zo'n mooi blauw ijs gezien zeg!!!!
    Wel uit de buurt blijven van al die afbrokkelende ijsblokken hoor!
    Geniet ze weer.....
    liefs inez en evelyne
  2. Jan en Marjo:
    11 november 2013
    lieve Gio en Barbera, het is ontzettend leuk om de mooie verhalen met bijpassende minstens zo mooie foto's te zien. Al met al wordt het al een mooi boekwerk aan verhalen. We zouden ze zo willen printen en samenvoegen om het nog eens in alle rust te lezen en bekijken! We kijken alweer uit het naar het volgende verslag.... Wat een mooie reis! Nog heel veel vakantieplezier samen!!!! liefs, Jan en Marjo
  3. Ans en hans lippens:
    11 november 2013
    voor het zien en genieten op afstand,spreekt ons het blauwe water ,het ijs en de geweldige natuur het meeste aan.Daarbij gesteund door onze eigen fantasie.Hoop dat jullie voldoende benzine hebben gehad.Veel plezier en kusjes.Mam en Pap.
  4. Trudy van Dam:
    17 november 2013