Alles is anders in de Andes

11 november 2013 - El Chaltén, Argentinië

Wandelen in een sneeuwjachtEen ondoordringbare muur, de Andes bij El ChalténKoud zal ze het niet krijgen

Even een misverstand uit de weg ruimen. Een vakantie in  onze herfst op het zuidelijk halfrond betekent niet per definitie dat het hier ook daadwerkelijk lente is. Hoewel het daar zeker op lijkt wanneer we vanuit El Calafate na een autoreis van dik 300 kilometer op El Chaltén afrijden. Onder en stralende hemel zien we in de verte een massieve muur van sneeuw, ijs en rots opdoemen. De Andes, met de FitzRoy als hoogste punt.

Twee dagen later is alles anders in het wandelmekka van de Andes. De lagere bergflanken zijn besneeuwd en op onze tweede wandeling in de omgeving worden we getrakteerd op fikse sneeuwjachten. Gelukkig hebben we de goede spullen meegenomen uit Nederland, zodat we geen kou hoeven te lijden.

Vanuit het dorp met niet meer dan 324 inwoners lopen we op beide dagen een uur of vier, vijf. Onderweg eten we heerlijke broodjes kip en empanadas, die we 's ochtends hebben gekocht bij de plaatselijke bakker.

Wandelen, hoog in de AndesEl Chaltén vanaf de bergIn de Andes kom je de vreemdste wezens tegen

El Chaltén ligt ingeklemd tussen de besneeuwde bergtoppen en wordt naast de inwoners vooral bevolkt door klimmers, hikers en ander alternatief volk. In het dorpje stikt het van de goeie restaurantjes, waar het eten (net als in de rest van Argentinië en Chili) verrassend goed en gevarieerd is.

Het enige tankstation in een straal van 200 kilometerMisverstand nummer twee is de opvatting dat in de moderne wereld alles overal in ruime mate verkrijgbaar is. In de eerste weken van onze reis hebben we ontdekt wat schaarste is.vanwege een staking bij de oliemaatschappijen staan er in El Calafate monsterlijk lange rijen voor het enige tankstation dat benzine heeft. Gelukkig krijgen we onze huurauto met een volle tank mee, zodat we niet een complete middag verliezen met wachten op brandstof. In El Chaltén valt het gelukkig mee met de brandstofschaarste, zodat we bij de mobiele pomp in de middle of nowhere snel klaar zijn.

Ook het geld is schaars. Zowel in Buenos Aires als in de kleinere steden kan het zomaar voorkomen dat een pinautomaat geen geld meer geeft. Of een veel kleiner bedrag wil uitbetalen dan dat je denkt nodig te hebben. Niet voor niets is dit het land waar de crisis al veel eerder, en veel heftiger, uitbrak dan bij ons. Het doet trouwens niets af aan de schoonheid van het landschap en de ongelooflijke vriendelijkheid van de bevolking.

Patagonië was een openbaring. Morgen rijden we terug naar El Calafate, waar vandaan we overmorgen via Buenos Aires naar Mendoza vliegen. Van de sneeuw naar de wijngaarden, van 6 naar 30 graden. De bergschoenen kunnen de koffer in, de bikini en de zwembroek mogen eruit.

1. Sibolt en Bep:
    12 november 2013
    Vandaag sluiten jullie drie spectaculaire weken af, jullie leefden in een "ändere" wereld! En wij vergapen ons aan de foto's en volgen jullie op de voet! Heerlijk!