De ultieme natuurbeleving

10 december 2013 - Okarito, Nieuw-Zeeland

Strandwandeling in de middagHet ongerepte strand bij OkaritoEn zo is het maar net...

Gisteren waren we in Okarito, een dorpje van zo'n 30 inwoners, dat ingeklemd ligt tussen de zee en de Okarito Lagoon. De camping heeft geen plekken met elektriciteit en water, dus we zijn helemaal op onze eigen camper aangewezen. Maar dat heeft absoluut z'n charme. Datzelfde geldt voor het compleet verlaten strand dat vlak achter het veldje ligt waar we staan. Nieuw Zeeland in zijn puurste vorm.

Onze miskende zeeheld wordt toch geëerdStilleven aan de Okarito LagoonDe White Heron, uniek in Okarito Lagoon

In het dorpje staat een monument ter nagedachtenis aan onze landgenoot Abel Tasman, die hier als eerste ontdekkingsreiziger uit de 'andere wereld' langs voer. We huren een tweepersoons kajak om de prachtige natuur van en rondom de Lagoon te ervaren. We zien de alleen hier voorkomende witte reiger en een paar families zwarte zwanen, die de Lagoon als start en landingsbaan gebruiken.

Alweer stoer, in een kajak op de laguneVlakbij de startbaan voor de zwarte zwanenKajakken in een spannende kreek

Het mooiste is als we stoppen met peddelen en de kajak doorglijdt over het rimpelloze wateroppervlak. Het enige dat we dan nog horen is het gezang van de vogels die zich verschuilen in het regenwoud. Onze adem stokt. We geloven niet dat we ooit eerder zo dicht bij de natuur zijn geweest.

Met de kajak diep in het regenwoudHiawatha aan lager walDaarachter ergens ligt Australië

1. Petra & johan:
    10 december 2013
    lieve gio & barbera

wanneer bereik je de verzadiging en het punt dat je verlangt naar file ..regen... niet warm/niet koud.... drop....gezellig ....?

december tot nu met 'stip' op 1; 5 december , een record aantal aan gedichten, met pap en mam met als hoogtepuntje het al eerder verwachtte maar door Olin achtergehouden en als cadeau ingepakte 1e middelbare schoolrapport !