Vliegende start in Buenos Aires

23 oktober 2013 - Buenos Aires, Argentinië

Diego Armando Maradona, held in La BocaSpontane tango bij de koffie in San TelmoStraathoek in La Boca

We zijn drie dagen onderweg, dus is het de hoogste tijd voor een eerste update van onze wereldreis. Als deze dagen een voorbode zijn van wat ons de komende dagen te wachten staat, dan zijn we na die drie maanden echt aan vakantie toe...

We hebben een vliegende start gemaakt, niet alleen met de zeer soepel verlopen reis via Londen en Madrid naar Buenos Aires, maar vooral met de eerste twee dagen in deze fantastische stad. Het wordt niet voor niets het Parijs van Zuid-Amerika genoemd. Rond 1900 was het een van de welvarendste steden ter wereld (vooral dankzij de graanhandel en de vleesexport). In die periode is de oude binnenstad platgegooid en is er een gloednieuw centrum gebouwd, gebaseerd op de Parijse architectuur.

Genoeg geschiedenis. We hebben op onze eerste dag een rondleiding gehad per fiets, met een fantastische uitleg van Sander, een jonge Nederlander die als huiswerkbegeleider in een sloppenwijk werkt en die de stad door en door kent. Op de fiets door deze miljoenenstad rijden was een unieke ervaring. De Plaza de Mayo waar de Dwaze Moeders nog altijd hun rondjes lopen, de volkswijk La Boca waar Diego Maradona heeft gevoetbald, de compleet nieuwe wijk Puerto Madera met het Maximaplein en nog veel meer.

Onze wijk is San Telmo, hip en schilderachtig, met op het pleintje op de hoek een spontaan tango-optreden tijdens de koffie. Het echte werk hebben we 's avonds mogen meemaken, met een spetterende tangoshow in Esquina Homero Manzi. De muziek is een weerspiegeling van de vaak trieste en melancholieke sfeer die overal in de stad hangt. Vergane glorie, maar ook trots en passie.

Een goed voorbeeld van die sfeer is de begraafplaats in Recoleta, de wijk waar onze koningin haar jeugd heeft doorgebracht. Daar staan de tombes van alle grote Argentijnen, met ergens goed verstopt de plek waar Eva Peron voor eeuwig rust. Tussen de spijlen van het hek van het familiegraf hebben bewonderaars persoonlijke briefjes gestopt.

Begraafplaats RecoletaGraf van EvitaPlaza de Mayo

Vanmiddag hebben we ons ook laten rondleiden in het Teatro Colon, de mooiste schouwburg die we ooit hebben gezien. Alle grootheden hebben daar opgetreden. Helaas is er in ons schema geen plaats meer voor een echt bezoek aan het theater, dat moet dan maar een volgende keer. Morgen vliegen we naar het noorden, naar het bloedhete Iguazu waar we een paar dagen bij de watervallen in de jungle verblijven.

Het tempo zal wel gaan zakken, want na zoveel indrukken in twee dagen Buenos Aires beseffen we hoe intens een wereldreis van drie maanden kan zijn.

1. Margriet:
    24 oktober 2013
    Laten al die indrukken nou net een heel mooi verhaal maken en dat is voor de lezer (mij) heel fijn. Heel veel plezier bij Iguazu. Toen wij er waren was het dichtbij de watervallen erg aangenaam, maar de vochtigheid en temperatuur, maken dat het er net buiten toch tropisch aanvoelt. Buenas dias.
  2. Roelien en Breun:
    24 oktober 2013
    Donderdagmorgen 24 oktober 2013. We ontbijten samen en genieten na van de 60ste bruiloft van mijn ouders. Ik open mijn Ipad en het eerste verhaal van jullie is binnen!!
    Ik lees het reisverslag van jullie hardop lezend voor. Wij genieten met volle teugen mee en kijken uit naar het vervolg!
  3. Gytha:
    24 oktober 2013
    Heerlijk. Geniet er enorm van, maak veel foto's en doe veel herinneringen op. Bon voyage!
    Gytha en Rob
  4. Sibolt en Bep:
    24 oktober 2013
    Geweldig, een intressant verhaal en mooie foto's. We dachten eerst jullie te herkennen in het danspaar! Maar nee, toch niet.
  5. Louis Bovée:
    24 oktober 2013
    Een mooie START, Barbera en Gio. Tot 1 november heeft Trudy haar handen vol aan het leiden van een vakantie van een groep van twaalf mensen met een verstandelijke beperking op Curacao - daarna gaat ook zij jullie ongetwijfeld volgen.