Yes, we did it...!

12 december 2013 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Hoe decadent, met de heli bovenop de gletsjerJa, we weten het. Het is decadent. Het is belachelijk. Het lijkt op de reclame met de stoere bergbeklimmer die na een moeizame tocht vol ontberingen de top heeft gehaald en daar een Japans gezinnetje ontwaart dat vraagt of hij een foto van ze wil maken. En wij zijn die Japanners. Met de helicopter afgezet op een voor normale stervelingen ontoegankelijke sneeuwvlakte met een dikte van dertig meter. Geen druppel zweet hebben we ervoor gelaten. Geen moment van angst dat de klimijzers het begeven zodat we honderden meters diep het ravijn in storten. In twintig minuten zijn we bovenop de Fox Glacier, één van de drie gletsjers in de wereld die uitlopen in het regenwoud, op korte afstand van de zee. En het is te opwindend om ons voor dat superluie en schandalig luxe transport te schamen. Yes, we did it...!

Oordoppen op, achterin de helicopterDe helicopter is in vertrouwde handenHelemaal door het dolle heen...

Het zag er trouwens lange tijd niet naar uit dat we het zouden gaan redden. Het weer aan de westkust van Nieuw Zeeland is al een flinke tijd van slag. Regen, regen en nog eens regen. En bijna onophoudelijke regen betekent ook op dit deel van de aardbol dat de bergtoppen zijn omringd door grauwe wolkenpartijen. Geen zicht, dus ook geen helicoptervluchten.

Op de dag dat we aankomen bij de Franz Josef Glacier, de buurman van de Fox, melden we ons meteen op het kantoor van de helicoptermaatschappij. Er wordt niet gevlogen, maar we komen op de stand-by lijst. We laten ons telefoonnummer achter, zodat ze ons kunnen bellen als er blauwe lucht op komst is. Nu kunnen we dat zelf ook eenvoudig constateren, maar hoe lang we die middag ook turen naar de lucht, het wordt daarboven alleen maar donkerder en donkerder. Als we uiteindelijk onze hoogslaper opzoeken, gaan we slapen in de veronderstelling dat deze droom voorlopig niet wordt vervuld.

Woeste stroom vanuit de luchtUniek plaatje, de Franz Josef Gletsjer van bovenZo mooi is het dus vanuit vogelperspectief

Maar dan wordt het ochtend en horen we tussen het fluiten van de vogels door het pulserende geluid van wieken in de lucht. Er wordt gevlogen, ook al ziet de hemel er allerminst schoon uit. We douchen, ontbijten, breken het kamp in het vochtige regenwoud op en zetten de camper opnieuw in het dorp neer. Aan de balie krijgen we groen licht, over drie kwartier kunnen we mee, als het weer in die tijd tenminste niet verslechtert. De minuten zijn nooit eerder zo traag verlopen en we krijgen een stijve nek van het turen naar de bergtoppen die af en toe zichtbaar zijn in de dreigende wolkenlucht.

Om tien voor elf in de ochtend komt het verlossende nieuws. We mogen naar boven voor een vlucht over de gletsjers van Franz Josef en Fox en het is daarboven zelfs zo helder dat we een landing gaan maken op één van de sneeuw- en ijskappen.

De Fox Gletsjer in vogelvluchtDe uitloop in zee van de Fox GletsjerPrachtige vergezichten vanaf de gletsjer

De rest is geschiedenis. Wat een heerlijk gevoel is het om vrij als een vogel boven de ijsvlaktes, de snelstromende rivieren en het regenwoud te vliegen. En wat een kick om door die piepkleine helicopter te worden afgezet op de top van de berg. Tot boven de enkels zakken we weg in de sneeuw, waar we ons vergapen aan de onwaarschijnlijk mooie vergezichten. We beseffen op dat moment maar al te goed dat we het letterlijke hoogtepunt van onze wereldreis beleven.

1. Louis Bovée:
    12 december 2013
    Jullie doen soms dingen waar de meeste mensen zelfs niet van durven dromen. Hulde!
  2. Ans en hans lippens:
    12 december 2013
    Hallo stoere reizigers Het wordt steeds mooier en ongelooflijker. De interessante verhalen met foto's ondoorgrondelijk en magisch. Allemaal dingen waar je van droomt,maar jullie beleven het echt Jullie zien er prachtig uit op de foto's Barbera met gezonde ondeugende rooie wangetjes Wij zijn blij dat alles zo goed loopt.Hier is het mooi weer Wij gaan vanavond bij de Spanjaard eten,heerlijk .Zaterdag komt Marc ,gezellig.Hier alles goed . Groetjes ,kusjes,Mam,Pap.
  3. Sibolt en Bep:
    12 december 2013
    Wat een geluk dat jullie dit hoogtepunt hebben kunnen beleven. Onze helicoptervlucht naar Mount Cook kwam weer in onze gedchten terug.Voor jullie een ervaring die voor de rest van je leven bij je blijft.In deze wereldreis zal dit trouwens niet de enige zijn.Blijf genieten; wij leven mee!!!
  4. Berend, Jense, Titia:
    13 december 2013
    Wat een geweldige reis maken jullie! Heerlijk om de foto's van Nieuw Zeeland te zien. Veel herkenning! Een helikoptervlucht heb ik toen niet gemaakt dus super om daar de foto's van te zien! Gio, je bent ondertussen ook nog met Bas Ticheler en Andy Houtkamp genomineerd voor de Theo Koomen award! Dus iedereen stemmen op Gio!!! Gr. BJT
  5. Carla:
    13 december 2013
    Hallo lieverds
    Jullie dachten waarschijnlijk"tante Carla gelooft het intussen wel".Niets is echter minder waar.Iedere dag opnieuw kijk ik uit naar jullie ongelooflijke avonturen.Het zijn voor mij dagen met een gouden randje.Ook de foto's zijn subliem.Ik heb mijn vrienden jullie reisblog ook gegeven zodat zoveel mogelijk mensen hiervan kunnengenieten en soms ook wel eens huiveren.Zelf heb ik alle verslagen in een map g edaan zodat ik ze altijd nog eens kan lezen,Dank jullie wel ook nog voor de lieve kaart.Voor nu een hele dikke knuf en liefs van
    tante Carla.