Gio vangt een haai

15 december 2013 - Doubtful Sound, Nieuw-Zeeland

De Doubtful Sound van bovenNee, de titel van dit verslag is geen truc om jullie massaal deze blog te laten lezen. Het is waar gebeurd. Maar daarover straks meer. De afgelopen twee dagen hebben we een 'overnight cruise' gemaakt op de Doubtful Sound. Deze 40 km. lange fjord ligt in het zuidwesten van Nieuw Zeeland. Eerst werden we met een veerboot naar de overkant van het Lake Manapouri gebracht. Vanaf daar gingen we met ons eigen clubje per minibus over een bergpas naar het begin van de Sound waar onze boot lag aangemeerd. Naast ons waren Sophie en Jim, een jong Engels stel dat in Melbourne woont, de enige andere passagiers. Schipper Chris en zijn maatje Tracy maakten de club compleet.

Onze boot voor twee dagenAlle speelgoed op het achterdekChris legt het nog één keer uit

In de Sounds regent het 200 dagen per jaar en vandaag was zo'n dag. Overal waar je kijkt vallen stroompjes water langs de bergwand naar beneden. Chris vertelt dat ooit iemand alle watervallen heeft proberen te tellen en bij 1100 maar gestopt is. De sfeer is mystiek.

Mystieke doorkijkjes op het waterVogeleiland bij de ingang van de Doubtful SoundHoog oprijzende rotswanden

Na een uurtje varen serveert Tracy een lunch met kreeft (!). Die kreeft vangen ze zelf door op verschillende plaatsen in de Sound metalen kooien met aas naar de bodem te laten zakken. Eén of enkele dagen later hijsen ze de kooien, vol met kreeften, weer omhoog.

Lol trappen met Tracy in de keukenGetver, weer twee dagen kreeft etenZelfs aan boord is de wijn uitstekend

In de middag worden we alle vier in een kajak geholpen. Het is tijd voor enige actie. De boot vaart verder en laat ons achter. We peddelen als nietige stipjes langs de torenhoge rotswanden door de Sound. En dan te bedenken dat de rotsen onder het wateroppervlak met dezelfde steilheid doorlopen tot een diepte van 400 meter.

De avond valt boven de SoundSophie en Jim, fijn gezelschapKajakken op het water van die immense fjord

Aan het eind van de middag worden de golven hoger. We naderen het einde van de Sound. De Tasmanzee ligt voor ons. Op een rotspunt liggen allemaal zeehonden. En dan is het tijd om ons eigen avondmaal te gaan vangen. De vishengels gaan overboord. Gio is de eerste die beet heeft. De hengel buigt ver door en Chris komt polshhoogte nemen. "It's a shark" merkt hij droogjes op. We lachen. Enkele seconden later staan we oog in oog met een haai van ongeveer een meter. De verbazing is van onze gezichten af te lezen. En tot op dit moment kunnen we het nog steeds niet geloven.

We vangen nog veel andere vissen, vooral Gio en Sophie hebben vaak beet. Jim vangt een joekel van een kabeljauw. Tracy maakt alle vis klaar voor het avondeten. Nauwelijks een uur nadat de vis gevangen is, staat 'ie op tafel. Verser kan het niet.

1. Trudy van Dam:
    15 december 2013
    Oh ik wou dat ik erbij was, wat een superervaring!
  2. Louis Bovée:
    15 december 2013
    En dit is dus géén Visserslatijn...
  3. Roelien en Breun:
    15 december 2013
    Wow, Bas em Gio. Dat is nog eens wat anders dan de kerstboom optuigen en kerstbakjes maken en de laatste vijf werkdagen voor de kerstvakantie met een stampvolle agenda.

Eerst dacht ik nog, drie maanden weg, is niks voor mij. Langzaamaan begin ik DAAR anders over te denken.
    Jullie laatst week hier en dan op naar het derde deel van de reis.
    Knuf van BRF ( Breun, Roelien en Freek)
  4. Sibolt en Bep:
    15 december 2013
    Hallo allebei, we wisten niet dat Gio ook een visdiploma heeft! Of ben jij een natuurtalent, Gio? Mooie foto's van de Sound. Toch nog wat blauw aan de lucht! Jullie trekken nu zeker weer naar de Oostkust? Misschien wel langs de Presidential Highway, langs Clinton en Gore? Veel liefs, Sibolt en Bep
  5. Ans en hans lippens:
    15 december 2013
    lieve Gio en Barbera.Een haai gevangen! neem je een stukje mee ? weer Kreeft eten,getver?Als het moet ,wil ik wel meehelpen ze te verorberenOf is het verhaal visserslatijn?Je weet wel ,zo vader zo zoon.Maar ,wat heerlijk als je op deze manier samen van die natuur kunt genieten. wat geweldige foto's,telkensweer.Toch verveelt het nooit Marc was gisteren hier met Babette ,leuke meid.Gezellig .Met de Kerst zijn we met allen bij Inez en Eef.Jammer dat we jullie moeten missen.Maar niet meer zo heel lang ,dan zien we elkaar weer .Wij vinden het heerlijk dat jullie zo genieten.Lieve groeten ,Mam en Pap