Het einde van de wereld

29 oktober 2013 - Ushuaia, Argentinië

Ansichtkaart nummer zoveel in VuurlandEn dan moet de échte cruise nog beginnen...Pinguïns in hun eigen omgeving

Symbolisch gezien zou het een prachtige afsluiting van de reis zijn geweest: het einde van de wereld, El Fin del mundo. Ushuaia dus, de zuidelijkste stad ter wereld, nog geen 900 kilometer verwijderd van Antarctica. Het is er adembenemend mooi, de lucht is er zuiverder dan waar ook ter wereld, en geloof het of niet, het is opnieuw prachtig weer. Bijna twintig graden vandaag, een zeldzaamheid. Zo warm wordt het hier gemiddeld maar vijf dagen per jaar.

De vuurtoren op het Beagle KanaalEen doorkijkje in het nationale parkEen vosje, één van de weinige diersoorten in Vuurland

Na aankomst met de nachtvlucht vanuit Buenos Aires hebben we gisteren meteen een boottocht op het Beagle Kanaal gemaakt. Omringd door besneeuwde toppen, Chili aan de overkant en tal van kleine, onbewoonde eilandjes, waarop het stikt van de robben en pinguïns.

De stad zelf is een grote verrassing. Veel leuke restaurants met geweldig eten (de specialiteiten zijn King Crab en Merluza Negra) en een heerlijk ontspannen sfeer. Veel backpackers, avonturiers en ontdekkingsreizigers.

Het uitzicht is adembenemendEenvoudig kan zó mooi zijnHet leukste restaurantje van Ushuaia

Vandaag hebben we (hoe decadent...) een auto met chauffeur gehuurd en zijn we nationaal park Vuurland ingereden. Onbeschrijflijk, zo mooi. Een ongerepte natuur zoals je die zelden meer aantreft.

Morgen nog meer dan een halve dag in dit relaxte oord en dan om vijf uur inschepen voor het grote avontuur, de vierdaagse cruise naar Kaap Hoorn en Punta Arenas. Vier dagen lang geen telefoon en internet. Hopelijk tot ziens.

1. Louis Bovée:
    29 oktober 2013
    GEWELDIG allemaal, Barbera en Gio.
  2. Berend, Jense, Titia:
    30 oktober 2013
    Tjonge geweldig mooi! Heerlijk om mee te genieten met jullie! Veel plezier op de cruise. Even rust?
  3. Ans en hans lippens:
    1 november 2013
    om dit allemaal mee te mogen maken.ongelooflijk zo mooi' Nuu de cruise.geniet er van
  4. Jan en Marjo:
    1 november 2013
    hoi Gio en Barbera, mooie verhalen om te lezen. Nu lekker relaxen.... genieten maar van de volgende indrukken, want die gaan er ongetwijfeld komen!
  5. Inez & Eveline:
    2 november 2013
    Ha Gio en Barbie,

Wat een prachtige omgeving en dan ook nog mooi weer in dit ijslandschap. Wie verzint zoiets!!!!!
    We genieten met jullie mee, dus vaarwel einde van de wereld en tot mails.
    xx Eefje en Inez