Van de ene in de andere verbazing

30 november 2013 - Napier, Nieuw-Zeeland

Een handvol Dreft erin en dan.....De Lady Knox Geyser gaat helemaal losOveral borrelende kraters in het vulkaanlandschap

De afgelopen dagen hebben we rondgereisd over de noordelijke helft van het Noordereiland. Het begon met de verkenning van het vulkanische gebied rond Rotorua. In het Wai-O-Tapu thermal area zagen we geisers, vulkanisch gesteente in alle kleuren van de regenboog en blubberende modderpoelen. We begonnen de dag bij de Lady Knox geiser want in de folder lazen we dat die om klokslag kwart over tien zou beginnen met spuiten. Dat vergt enige uitleg: de druk van de geiser is zodanig dat deze ongeveer één keer in de 1 á 2 dagen stoom spuit. Door zeeppoeder in de geiser te gooien verlaagt de druk van het oppervlak, waardoor het spuiten opgewekt wordt. En dat is wat ze daar iedere dag om 10:15 uur doen. Een beetje toeristisch is het dus wel, maar de kans om een 20 meter hoog spuitende geiser te zien, willen we toch niet missen.

Alsof we een reis naar Mars hebben geboektHet zou een kunstwerk kunnen zijnDe borrelende modderpoel bij Rotorua

Daarna wandelen we door een gebied dat veel weg heeft van een buitenaardse planeet. Overal om ons heen komt stoom uit de grond of bubbelt er water en modder van 100 graden omhoog. Ondanks de bordjes met waarschuwingen kunnen we het één keer niet nalaten onze hand in het water te houden. Auw, dat doet pijn!

Prachtige varens langs de gravel roadDe eindeloze gravelweg door het regenwoudGeen Zeezigt, maar Meerzicht vanuit de camper

's Middags rijden we naar het Te Urewera NP, het grootste regenwoud op het Noordereiland. We hobbelen met een gangetje van 35 km/uur over de gravelweg, maar de overweldigende natuur is het ongemak meer dan waard. Na drie uur rijden komen we aan bij de camping aan de rand van het Waikaremoana meer. Zonder twijfel moet dit de plek zijn die ze het paradijs noemen ...... We besluiten hier de hele volgende dag te blijven en pas twee dagen later verder te trekken.

Niet zomaar een campingEen van de talloze one lane bridgesUitzicht op de camping aan het meer

Een groot deel van de dag brengen we luierend op de camping door. Wat een heerlijkheid! Aan het eind van de middag hebben we genoeg lui zweet geproduceerd en maken we een wandeling door het regenwoud.

Onvoorstelbare begroeiing in het regenwoudGroen, groener, groenst....The long and winding road

We lopen over een smal en vochtig pad tussen reuzenvarens en allerhande bemoste en bloeiende bomen door. Ik hoop dat de foto's de schoonheid ervan enigszins weergeven want woorden schieten te kort om de indrukwekkende natuur te beschrijven.

Een waterval vlakbij de campingArtist impression van de watervalAlle risico's voor een mooie foto

We komen uit bij een klaterende waterval en vragen ons af hoe het mogelijk is dat we ons - na het zien van de Iguazu watervallen - opnieuw verwonderen over de schoonheid ervan. Dit is een dag met een gouden randje.

Vandaag hebben we het NP verlaten en zijn we naar Napier, aan de oostkust, gereden. Nadat deze stad in de jaren twintig van de vorige eeuw door een aardbeving is verwoest, is hij in art-deco stijl weder opgebouwd. Na vijf dagen zelf koken in de camper neemt Gio me vanavond mee uit eten. We smullen van de green lip mussels, een specialiteit van dit gebied, en proosten op de afgelopen dagen waarin we van de ene in de andere verbazing vielen over wat Nieuw Zeeland aan natuur te bieden heeft.

Een van de vele mooie gevels in NapierAlsof de tijd heeft stilgestaanArt Deco aan de boulevard van Napier

1. Louis Bovée:
    30 november 2013
    Jullie verhalen blijven enerverend en vooral ook inspirerend!
  2. Roelien en Breun:
    Lieve Bas en Gio,

Een reisboek in wording. Het is bij ons hartstikke druk, maar een verhaal van jullie lezen, geeft ons veel inspiratie en ook lekker meegenieten.
    Dikke knuf van ons beiden en een poot van Freek.
  3. Ans en hans lippens:
    30 november 2013
    hebben weer genoten van jullie verhalen en foto,s.Worden iedere keer in verwondering achtergelaten.Gaan nu ter ontnuchtering Sinter Klaas kadootjes kopen.Liefs Mam en Pap
  4. Sibolt en Bep:
    30 november 2013
    Wat heerlijk om in jullie foto's plekken te herkennen waar wij ook geweest zijn! Napier vonden wij zo intressant! Gaan jullie ook op "Gannet Safarie" naar Cape Kidnappers ( Jan van Genten) Dat is een belevenis, maar misschien is het nog te vroeg in het toeristen-seizoen. Ons fotoalbum ligt naast de kaart van NZ om niets te missen! Veel liefs, Sibolt en Bep