Expeditie Lippens-van der Wal

2 november 2013 - Punta Arenas, Chili

In blauw-wit ons expeditieschipVaarwel Ushuaia, op naar de KaapSerieus, het uitzicht vanuit onze hut

Tja, een cruise. Daar kun je zo je bedenkingen bij hebben. Maar als we die al hadden dan waren ze vanaf het moment dat we de Stella Australis in de haven van Ushuaia zagen liggen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het witte schip met blauwe waterlijn  (zie foto) stak gracieus af tegen de Antarctische vissersschepen en het kolossale cruiseschip van rederij Costa. Eenmaal aangemonsterd op ons schip werden we opnieuw verrast door de ruime en comfortabele hut met een raam van vloer tot plafond. Om maar niets te hoeven missen van al het moois dat ons te wachten stond.

Een van de vele prachtige baaienGlaciar Aguila, verstilde schoonheidHet cruiseschip in de baai

's Avonds bij het diner ontmoetten we voor het eerst onze Australische tafelgenoten voor de rest van de reis. Het klikte enorm met als gevolg dat we alle maaltijden niet alleen van het heerlijke eten maar ook van het fijne gezelschap genoten.

De volgende dag gingen we twee keer met zodiaks aan land: bij Kaap Hoorn (zie het vorige verslag) en in een prachtige baai. Daar vertelde Javier, onze gids, mooie verhalen over de geschiedenis en natuur van Patagonië.

Op dag drie werden we 'gedropt' bij de Aguila gletsjer die uitmondt in de zee. We wandelden er over het strand naar toe en namen een pad door het bos terug. Opeens hoorden we een donderend geraas. Velen dachten aan onweer maar nee: er was een kolossaal stuk ijs van de gletsjer afgebrokkeld en naar beneden gestort.

De laatste dag hebben we een pinguïn-kolonie bezocht op Isla Magdalena. In korte tijd begon het enorm hard te waaien en werden we sneller dan gepland met de zodiaks weer opgepikt. Maar juist dat tochtje was super gaaf. De stuurman navigeerde ons veilig tussen de golven door terug aan boord van het schip.

En nu zijn we weer aan land, in Punta Arenas. Het is hier winters koud. Morgen reizen we naar het ecocamp in het natuurgebied Torres del Paine. Op naar nieuwe avonturen!

Man in reddingsvestGek mens in reddingsvestBest wel leuk stel in Vuurland

1. Inez & Eveline:
    3 november 2013
    Mooi zeg!!! Iets kleiner bootje dan die van Corsica Ferries maar een schitterend uitzicht met die sneeuwtoppen!
    Gelukkig hebben we Gio ook weer in beeld.
    Hier begint de herfst toe te slaan met storm (windkracht 9 op Terschelling) en flinke regenbuien. Wel knus hoor!
    Een steenmarter onder je motorkap ipv een schattige pinguin!
    Veul plezier weer....
    liefs inez en evelyne
  2. Klazien en Eugene:
    4 november 2013
    Wow.. weer een fantastische belevenis met een mooi verhaal! Blijft maar doorgaan. Geweldig ook hoe trouw jullie zijn in het schrijven van jullie reiservaringen. Wacht met spanning weer de volgende af! Kunnen jullie blijven genieten van zoveel moois?