Het goede leven

17 november 2013 - Tunuyán, Argentinië

Wijndomein en kunstgalerie tegelijkEen van de mooiste wijngebieden op aardeEn weer op de fiets...!

Op het wijndomein van Salentein is het leven goed: een rondleiding in de bodega, wijn proeven, uitgebreid lunchen..., niets meer aan doen. Maar, geen dag zonder actie. Gezien de enorme uitgestrektheid van de wijngaarden, besluiten we de 3 km van onze Posada tot de Bodega per mountainbike af te leggen.

De Bodega bestaat uit het wijnhuis met een enorme kelder waar ons de kunst van het wijnmaken wordt uitgelegd en waar honderden eikenhouten vaten liggen om de wijn te laten rijpen. We hopen op een ontmoeting met de Nederlandse eigenaar Mijndert Pon maar bij navraag blijkt de beste man gewoon in Nederland te wonen. Vorige maand heeft hij hier echter nog zijn 82e verjaardag gevierd. Behalve het wijnhuis heeft Pon ook een museum laten bouwen waar schilderijen en sculpturen van Argentijnse kunstenaars worden tentoongesteld. Ons oog valt op een prachtig doek van een typisch Argentijns straatbeeld, maar we besluiten wijselijk niet nog eens een schilderij in een ver buitenland te kopen en naar Nederland te laten verschepen. (Gio: zucht...)

Onwerkelijk inkijkje in de schatkamerIn de wijnkelder van SalenteinRoses are red my love...

Vandaag hebben we met onze huurauto de omgeving verkend. We rijden in de richting van de bergen en komen terecht in een dorp aan het begin van één van de bergpassen naar Chili, El Manzano Historico. Via een onverharde weg en onder de bescherming van een torenhoog Christus beeld, vervolgen we onze weg langs een bergbeek omhoog. Kort voor de Chileense grens keren we om op de Portillo-pas.

Zondagmiddag bbq-time voor de ArgentijnenHet begin van de Portillo-pas naar ChiliGaucho als tegenligger in de Andes

Terug in het dorp eten we een verrukkelijke kip-stoofschotel in een klein eettentje. We zijn de enige buitenlanders hier, wat ons zo nu en dan verbaasde blikken oplevert. De rest van het dorp is bezaaid met picknick-plaatsen waar grote families urenlang van hun zelf gemaakte barbecue genieten. Een mooi zondagstafereel.

1. Louis Bovée:
    18 november 2013
    Beste Gio & Barbera. Het blijft allemaal heel inspirerend wat jullie doen. Hulde!
  2. Gytha:
    18 november 2013
    Van dezelfde eigenaar; restaurant /landgoed Salentein in Nijkerk. Daar kun je het rundvlees en de wijn van dit landgoed eten als jullie terug zijn. Een aanrader. Maar eerst nog heel veel genieten van alles wat nog komen gaat.
  3. Ans en hans lippens:
    18 november 2013
    DE SCHOONHEID VAN HET LAND IS EEN DING,DE WIJN VERVOLMAAKT HET GENIETEN ERVAN.HET IS EEN GOED KIND,DAT OP ZIJN VADER LIJKT.DAT MAG IK ZEGGEN ALS MOEDER.GENIET MET BARBERA VAN HET MOOIE.