De kerst valt vroeg dit jaar (2)

20 december 2013 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Fietsen over een oude spoorwegEen klein stuk van de Central Otago Rail TrailBijna alleen op de wereld

Cadeau nummer twee: de Central Otago Railway Trail. Een stokoude spoorweg uit de tijd van de goudkoorts, die inmiddels helemaal is omgetoverd in een mountainbikeroute van 150 kilometer. Ook dit uitstapje stond oorspronkelijk niet in ons schema, maar de vele enthousiaste verhalen hebben ons nieuwsgierig gemaakt. Uiteindelijk belanden we in het schattige goudzoekersstadje Clyde, temidden van de Engels aandoende cottages, de rozentuinen, de golfbaan voor bejaarden, de bowlsclub en een unieke combinatie van bioscoop en bistro met het beste eten dat we buitenshuis (buiten de camper) in dit land hebben genoten.

Op een klein stationnetjeHelemaal terug in de tijdHet verste punt van onze tocht

En uiteraard hebben we twee mountainbikes gehuurd en zijn we overmoedig op pad gegaan. Niet de volle 150 kilometer van het totale traject, waarover de meeste mensen vier dagen doen. Wij hebben in één zalig zonnige dag 54 kilometer over het oude spoor gereden. Een fantastische belevenis, waarna we ons hebben voorgenomen om over twaalf jaar (als we met pensioen mogen...) de complete trail te gaan rijden. Met overnachtingen, zoals de echte Kiwi's dat hier doen. En iets minder fanatiek dan gisteren, want vandaag zijn we allebei compleet geradbraakt en lopen we krom van de spierpijn.

Mountainbiken zoals het is bedoeldEven uitblazen langs de trailEn daar is de demarrage...