Twee seizoenen in twee dagen

27 december 2013 - Sydney, Australië

Kerst in Sydney, het stadhuisHij blijft mooi, ook al is het gewoon een brugVakantie: een baai, een strand en een wereldstad

Is dat even een tegenvaller. Regen op eerste kerstdag, en niet zo'n beetje ook. Dat hadden we niet afgesproken. Nog een vreemde gewaarwording: laat in de ochtend van kerst lopen we het hotel uit om een mooie plek voor het ontbijt te gaan zoeken, maar alles is dicht. In de wereldstad Sydney zijn de restaurants gesloten, de inwoners liggen in bed nog na te genieten van de bruisende kerstavond in Darling Harbour. Echt helemaal niemand op straat.

Uiteindelijk vinden we een plek waar we heerlijk ontbijten en dan merken we dat het leven om ons heen langzaam op gang begint te komen. We gaan op zoek naar slechtweer-activiteiten en die vinden we. Eerst struinen we rond in het Sea Aquarium (weer Jaws van dichtbij gezien), daarna eten we oesters aan de haven temidden van families die met de kerstlunch zoet zijn, en ter besluit gaan we naar de film. Gravity in 3D, op een megascherm in het grootste Imax-theater ter wereld.

Een dag later is het hoogzomer. Komt dat even mooi uit, want we gaan kijken naar de start van de Sydney to Hobart Regatta, een traditioneel spektakel voor de Australiërs op tweede kerstdag. Supersnelle zeilboten kruisen voor ons langs. We vinden een geweldig uitzichtpunt op de kaap bij Watsons Bay, waar we de start kunnen zien en daarna de schepen kunnen volgen totdat ze op volle zee richting Tasmanië koersen. Geweldig om daar te staan met duizenden uitbundige, maar tegelijkertijd enorm gedisciplineerde Aussies.

Dat we tweede kerstdag hebben afgesloten met een waanzinnig lekker diner bij één van de beste restaurants in de stad (kwestie van maanden geleden reserveren, dan heb je ook wat...) hangen we maar niet aan de grote klok. Het was een prachtige finale van ons verblijf in de Rocks. Het hotel hebben we verlaten. Met de ferry zijn we vanmiddag afgereisd naar het appartement aan Mosman Bay, onze sjieke residentie voor de laatste twintig dagen. Marc en Kirsten zijn inmiddels onderweg naar ons, zodat we al dat moois vanaf morgen niet langer voor onszelf hoeven te houden.

Duizenden toeschouwers bij de start van de Sydney to Hobart RegattaRacemonster in de baai van SydneySupersnelle zeilboten tegen de skyline

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl